PIAGAM PELANGGAN MAJLIS DAERAH PEKAN
1 |
Menjamin layanan yang mesra dan sentiasa bersedia membantu apabila aduan dibuat tentang perkhidmatan kami. |
2 |
Menjamin untuk memberi kemudahan dan perkhidmatan asas dalam kawasan Majlis Daerah Pekan. |
3 |
Memastikan semua aktiviti pembangunan adalah terkawal dan mengikut perancangan yang digariskan. |
4 |
Menguruskan kewangan dengan telus, cekap dan amanah. |
5 |
Menguatkuasakan undang-undang dengan adil dan saksama. |
6 |
Memastikan harta-harta dinilai dengan cekap dan berkesan. |
7 |
Memastikan penyelenggaraan pokok-pokok teduhan dan penyelenggaraan landskap di bawah seliaan majlis dilaksana. |
8 |
Semua permohonan lesen tidak berisiko diproses dan diluluskan dalam tempoh 24 jam dan lesen berisiko diluluskan dalam tempoh 30 hari. |
9 |
Memastikan semua premis makanan yang dilesenkan diperiksa dan mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh Majlis Daerah Pekan. |
10 |
Menerima, menyiasat dan memberi maklumbalas ke atas aduan berkaitan perkhidmatan perbandaran di dalam tempoh 3 hari. |
11 |
Memastikan semua permohonan penyewaan gerai / bangunan Majlis Daerah diproses mengikut keperluan MS ISO 9001:2015 yang telah didokumenkan. |
12 |
Memastikan persiapan sewaan dewan dan kemudahan sukan dilakukan mengikut tempoh yang ditetapkan. |
13 |
Menyelaras aktiviti kemasyarakatan dan komuniti mengikut Zon Jawatankuasa Penduduk (JKP) |
14 |
Memastikan kursus kakitangan mematuhi 5 hari setahun. |
15 |
Memastikan urusan pelantikan kakitangan tetap dalam tempoh 3 bulan selepas jawatan dikosongkan. |
16 |
Memastikan ketersediaan kemudahan prasarana ict berfungsi dengan baik, setiap aduan pengoperasian dan maklumbalas pelanggan diambil tindakan dalam tempoh 8 jam sehari selepas aduan diterima dan ketersediaan capaian interaktif dan pengemaskinian laman web dalam tempoh 24 jam. |
17 |
Memastikan audit dalam dilaksanakan bagi memantau kerja dan prosedur dilakukan mengikut peraturan dan undang-undang. |